PBL - KMR BIDANG SAINS DAN MATEMATIK
A) TOGETHER AS ONE
Rumusan Hasil Tugasan Kumpulan 1-7 Google Slide PBL - KMR Together as One
VIDEO PENYUNTIK SEMANGAT KUMPULAN 7 https://www.youtube.com/watch?v=MLKZ0HI5QMM
PROJECT
BASED LEARNING – MATEMATIK DAN MATEMATIK TAMBAHAN TINGKATAN 4, BAKAT SENI
TINGKATAN 4 DAN 5 |
|
SEKOLAH |
SMK TANSAU, PENAMPANG |
NAMA |
CHIN SIAU LING (GURU MATEMATIK DAN MATEMATIK
TAMBAHAN) GURU PENASIHAT KELAB
SAINS DAN MATEMATIK |
NO. KAD PENGENALAN |
840812-12-5530 |
NO. TELEFON |
012-8341317 |
E-MAIL |
bigfishcsl@yahoo.co.uk |
TAJUK PBL |
TOGETHER AS
ONE BAB 5 MATEMATIK RANGKAIAN DALAM TEORI GRAF;BAB 10 MATEMATIK TAMBAHAN NOMBOR INDEKS |
SUB TAJUK |
TOGETHER
AS ONE menghargai usaha yang telah dijalankan oleh pihak
kerajaan dan meneruskan usaha dalam membendung COVID-19 MALAYSIA |
STANDARD KANDUNGAN (SK) |
5.1 Rangkaian (Matematik); 10.1
Nombor Indeks (Matematik Tambahan) |
STANDARD PEMBELAJARAN
(SP) |
5.1.4
Mewakilkan maklumat dalam bentuk rangkaian (Matematik); 10.1.3 Menyelesaikan masalah yang
melibatkan nombor indeks. (Matematik
Tambahan) |
STANDARD PRESTASI (SPi) |
TP 6 – Mengaplikasikan pengetahuan
dan kemahiran yang sesuai tentang rangkaian dalam konteks penyelesaian
masalah bukan rutin secara kreatif (Matematik) TP 6 – Mengaplikasikan pengetahuan dan
kemahiran yang sesuai tentang nombor indeks dalam konteks penyelesaian
masalah bukan rutin secara kreatif. (Matematik Tambahan) |
Strategi Pengajaran dan
Pembelajaran |
Project Based Learning PBL adalah pendekatan pembelajaran
berpusatkan murid di mana murid akan diberikan masalah dan dikehendaki
menyelesaikan serta menyediakan produk (Moss& Von Duzer, 1998). PBL juga menekan pembelajaran berpusatkan
murid, pelbagai disiplin serta mengintegrasikan dengan situasi dunia nyata
(Solomon, 2003). Pelaksanaannya juga dalam pembelajaran
murid dapat memberi peluang kepada murid untuk belajar kemahiran tertentu
ketika proses pembelajaran berlangsung (Brunetti, Petrell & Sawada,
2003). PBL memerlukan ruang masa kepada murid
untuk mengeksplorasi maklumat daripada pelbagai medium yang dikumpul dengan
pelbagai cara yang sesuai sebelum dijadikan sebagai produk akhir untuk
dipersembahkan murid dalam bilik darjah. |
TAJUK 1/ARAHAN KEPADA
PELAJAR |
TAJUK 1 : KAJIAN RANGKAIAN SEJARAH KES KEMATIAN COVID-19
MALAYSIA TUJUAN : MEMASTIKAN PELAJAR MEMAHAMI KESERIUSAN
COVID-19 DAN SENTIASA BERHATI-HATI MENGKAJI RANGKAIAN SEJARAH KES KEMATIAN COVID-19
MALAYSIA DAN MEMPERSEMBAHKANNYA DALAM BENTUK POWERPOINT/VIDEO/KEDUA-DUANYA Dengan
itu, kajian ini memerlukan pelajar memberikan perhatian kepada pengetahuan
semasa/berita/maklumat dari sumber yang dipercayai, mengumpul data Sejarah Kes Kematian Covid
-19 Malaysia dari 10 Mac hingga 14 Mei 2020, mengkategorikan Jenis-jenis sejarah Kes. Ringkaskan dalam
jadual dan seterusnya menterjemahkannya ke dalam Rangkaian Sejarah Kes
Kematian. Graf Rangkaian tersebut akan melibatkan 112 kes, oleh itu, pemberat
akan dimasukkan ke dalam kotak dan bukan di tepi untuk memudahkan lukisan. |
TAJUK 2/ARAHAN KEPADA
PELAJAR |
TAJUK 2 : KAJIAN GOLONGAN YANG PERLU DIJAGA
BERDASARKAN FAKTOR KES-KES KEMATIAN COVID-19 MALAYSIA
TUJUAN : MEMASTIKAN
PELAJAR MEMAHAMI GOLONGAN YANG PERLU DIJAGA MENGKAJI GOLONGAN YANG PERLU DIJAGA BERDASARKAN
FAKTOR KES-KES KEMATIAN COVID-19 MALAYSIA DAN MEMPERSEMBAHKANNYA DALAM BENTUK
POWERPOINT/VIDEO/KEDUA-DUANYA Dengan itu, kajian ini memerlukan pelajar
memberikan perhatian kepada pengetahuan semasa/berita/maklumat dari sumber
yang dipercayai, mengumpul data Faktor
Utama Kes Kematian Covid -19 Malaysia dari 10 Mac hingga 14 Mei 2020,
mengkategorikan Faktor-faktor Utama
Kematian Kes Kematian. Ringkaskan dalam jadual dan seterusnya
menterjemahkannya ke dalam Rangkaian Faktor Utama Kes Kematian. |
TAJUK 3/ARAHAN KEPADA
PELAJAR |
TAJUK 3 : AKTIVITI
DAN PROTOKOL YANG
BOLEH DILAKUKAN SEBAGAI SEORANG PELAJAR/ANAK DALAM KELUARGA
TUJUAN : MEMASTIKAN PELAJAR MENGETAHUI SOP YANG
PERLU DIPATUHI SEBAGAI SEORANG ANGGOTA KELUARGA MENGKAJI
AKTIVITI DAN PROTOKOL YANG BOLEH DILAKUKAN SEBAGAI SEORANG
PELAJAR/ANAK DALAM KELUARGA DAN MEMPERSEMBAHKAN DALAM BENTUK GAMBAR Dengan
itu, kajian ini memerlukan pelajar memberikan perhatian kepada pengetahuan
semasa/berita/maklumat dari sumber yang dipercayai, mengumpul SOP yang diberitahu oleh KKM
setakat tempoh PBL ini iaitu Mei 2020. Mengumpul maklumat untuk digunakan
oleh bahagian Kumpulan 7 : Muzik. |
TAJUK 4/ARAHAN KEPADA
PELAJAR |
TAJUK 4 : INDEKS BILANGAN KES POSITIF COVID-19
MALAYSIA BULANAN DAN HARIAN
TUJUAN : MEMASTIKAN
PELAJAR MEMAHAMI KEBERKESANAN LANGKAH YANG DIAMBIL OLEH KERAJAAN DENGAN
KERJASAMA MASYARAKAT MALAYSIA MENGKAJI INDEKS BILANGAN KES POSITIF
COVID-19 MALAYSIA BULANAN DAN HARIAN
COVID-19 MALAYSIA DAN
MEMPERSEMBAHKANNYA DALAM BENTUK POWERPOINT/VIDEO/KEDUA-DUANYA Dengan itu, kajian ini memerlukan pelajar
memberikan perhatian kepada pengetahuan semasa/berita/maklumat dari sumber
yang dipercayai, mengumpul data
Bilangan Kes Positif Covid -19 Malaysia dari 10 Mac hingga 14 Mei 2020.
Ringkaskan dalam jadual dan seterusnya menterjemahkannya ke dalam Indeks
Bilangan Kes Positif Bulanan dan Harian. Kajian ini adalah berdasarkan bulan,
agar berlainan dengan cara pengiraan kebiasaan yang dijalankan kerajaan iaitu
mengikut PKP. Untuk mendapatkan indeks bilangan Kes Positif, kirakan ikut
purata Kes Positif Harian kerana bilangan hari yang dikira adalah berlainan
setiap bulan. |
TAJUK 5/ARAHAN KEPADA
PELAJAR |
TAJUK 5 : INDEKS KES AKTIF DAN
KES SEMBUH 10 MAC HINGGA 14 MEI BULANAN DAN HARIAN TUJUAN : MEMASTIKAN PELAJAR MENGHARGAI LANGKAH
YANG DIAMBIL OLEH KERAJAAN DENGAN KERJASAMA MASYARAKAT MALAYSIA MENGKAJI
INDEKS KES AKTIF DAN KES SEMBUH 10 MAC HINGGA 14 MEI BULANAN DAN HARIAN DAN MEMPERSEMBAHKANNYA DALAM BENTUK
POWERPOINT/VIDEO/KEDUA-DUANYA
Dengan
itu, kajian ini memerlukan pelajar memberikan perhatian kepada pengetahuan
semasa/berita/maklumat dari sumber yang dipercayai, mengumpul Kes Aktif dan Kes Sembuh Covid
-19 Malaysia dari 10 Mac hingga 14 Mei 2020, Ringkaskan dalam jadual dan
seterusnya menterjemahkannya ke dalam Indeks Bilangan Kes Aktif dan Kes
Sembuh Bulanan dan Harian. Kajian ini adalah berdasarkan bulan, agar
berlainan dengan cara pengiraan kebiasaan yang dijalankan kerajaan iaitu
mengikut PKP supaya pelajar dapat menguasai sesuatu yang baru. Untuk
mendapatkan indeks bilangan Kes Aktif dan Kes Sembuh, kirakan ikut purata Kes
Aktif dan Kes Sembuh Harian kerana bilangan hari yang dikira adalah berlainan
setiap bulan. |
TAJUK 6/ARAHAN KEPADA
PELAJAR |
TAJUK 6 : INDEKS DAN BILANGAN KES COVID-19 MALAYSIA
PADA BULAN-BULAN BERIKUTNYA SEKIRANYA RAKYAT TIDAK MEMATUHI SOP. TUJUAN : MEMASTIKAN
PELAJAR MEMAHAMI KESERIUSAN COVID-19 DAN SENTIASA BERHATI-HATI MENGKAJI INDEKS DAN BILANGAN KES COVID-19 MALAYSIA
PADA BULAN-BULAN BERIKUTNYA SEKIRANYA RAKYAT TIDAK MEMATUHI SOP DAN MEMPERSEMBAHKANNYA DALAM BENTUK
POWERPOINT/VIDEO/KEDUA-DUANYA
Dengan itu, kajian ini memerlukan pelajar
memberikan perhatian kepada pengetahuan semasa/berita/maklumat dari sumber
yang dipercayai, mengumpul data dari
kumpulan 1 iaitu indeks
bilangan kes positif covid-19 malaysia bulanan dan harian Covid -19 Malaysia dari
10 Mac hingga 14 Mei 2020, berdasarkan pola penurunan yang telah terjadi
sepanjang masa PKP, kirakan jangkaan indeks peningkatan dan bilangan kes yang
akan berlaku sekiranya SOP tidak diikuti. Ringkaskan data dalam jadual dan
tunjukkan dalam bentuk graf. |
TAJUK 7/ARAHAN KEPADA
PELAJAR |
TAJUK 7 : MUZIK PENYUNTIK
SEMANGAT UNTUK SEMUA RAKYAT MALAYSIA (TERIMA KASIH OH PERWIRA)
TUJUAN
: LAGU INI DITUJUKAN KHAS UNTUK YDPA PENERAJU NEGARA DAN PELINDUNG RAKYAT
MALAYSIA, PERDANA MENTERI MALAYSIA DAN PARA PEMIMPIN YANG DEDIKASINYA
MENYENTUH HATI, BARISAN HADAPAN YANG TELAH BERKORBAN SEPENUH
JIWA DAN RAGA, AHLI-AHLI KELUARGA BARISAN HADAPAN YANG TERUS BERSABAR DALAM
REDA, SUAMI, ISTERI DAN ANAK-ANAK YANG SETIA MENANTI BERSAMA KASIH DAN CINTA
SERTA SELURUH RAKYAT TANAH AIR YANG TURUT MENYUMBANGKAN KERJASAMA DAN DOA.
MENGHASILKAN
LAGU UNTUK MEMBERIKAN KESEDARAN DAN DORONGAN KEPADA SEMUA LAPISAN MASYARAKAT
TENTANG PENGORBANAN YANG TELAH DIJALANKAN. Dengan
itu, tugas ini memerlukan pelajar menyumbangkan bakat dalam menggubal lirik,
pemuzik memainkan muzik, penyanyi yang cuba memahami isi lirik dan rentak
muzik, penyunting video yang menyunting berdasarkan video muzik, gambar dan
rakaman yang diberikan kepadanya, Mentor yang senantiasa memberikan cadangan
dan cara penyelesaian. Kerjasama ini dipersembahkan ke dalam sebuah lagu. |
PBL |
Pelajar diminta
mempersembahkan hasil dalam bentuk gambar, power point atau Video, atau
kedua-duanya |
Sumber Rujukan
|
|
SENARAI NAMA PELAJAR
TERLIBAT
|
https://drive.google.com/file/d/1WO6iDOnNkifU2ZXCNxnlSvc8654PKbbS/view?usp=sharing |
SOLUTION CHECKED BY
TEACHER |
https://drive.google.com/file/d/1dnnMK1NuDd8_ER6d88SBdGLdUKH6T1RJ/view?usp=sharing
|
PRODUCT |
KUMPULAN 7 : https://www.youtube.com/watch?v=MLKZ0HI5QMM KUMPULAN 1 HINGGA
6 : |
Pedagogi Baharu Pembelajaran Bermakna |
PBL - KMR TOGETHER AS ONE |
6C |
|
Rakan Pembelajaran |
1.
Berperanan sebagai pendorong pembelajaran (activator of learning) |
Guru
mendorong pembelajaran dengan memberikan tajuk dan murid yang merancang
perlaksanaan |
Sahsiah:
Belajar Cara Belajar : Murid boleh kenal pasti apa dan mengapa mereka perlu
belajar |
2.
Secara telus menyediakan matlamat dan jangkaan pembelajaran melalui murid dan
keluarga sebagai rakan pembelajaran |
Ibubapa
Murid dimaklumkan sepanjang jangka waktu PBL-KMR dijalankan supaya mereka
mendapat sokongan yang diperlukan |
Kolaboratif:
Kemahiran sosial, emosi & silang budaya :Murid lebih bertoleransi serta
menghargai perspektif yang berbesa antara mereka |
|
3.
Menggunakan proses dan pendekatan kolaboratif untuk melibatkan keluarga dalam
pembelajaran murid dan memaklumi perkembangannya |
Ibubapa
Murid senantiasa dihubungi untuk mengetahui perkembangan tugasan mereka |
Kolaboratif:
Saling bergantung dalam satu kumpulan: Murid bekerjasama dalam kumpulan |
|
Persekitaran Pembelajaran |
1.
Menyediakan persekitaran pembelajaran yang interaktif dan berpusatkan murid |
Murid
senantiasa berhubung dengan guru melalui Whatsapp untuk mendapatkan bimbingan |
Komunikasi:
Komunikasi yang koheren menggunakan pelbagai mod komunikasi : Murid
menggunakan peluang digital untuk berkomunikasi semasa proses PdP dan
penyampaian mesej kepada audien |
2.
Menggunakan pelbagai proses dan alatan untuk mengakses minat, bakat dan
keperluan akademik murid |
Murid
diperlukan mengkaji dan menganalisis data kehidupan sebenar yang melibatkan
pandemik Covid, dikaitkan dengan tajuk pembelajaran. di samping membuat
persembahan video dan powerpoint |
Kewarganegaraan:
Pemanfaatan digital: Penggunaan elemen digital hanya pada tahap sederhana
bagi memahami isu global. |
|
3.
Membina budaya dan iklim pembelajaran semua murid di mana-mana dan bila-bila
masa |
Murid
membuat tugasan ini semasa PKP, tugasan dapat disiapkan dalam jangka masa
yang ditetapkan walaupun berada di tempat yang berbeza dan tiada sekatan masa
sepanjang hari dilakukan |
Kolaboratif:
Menguruskan dinamika & cabaran : Murid bekerja secara berkesan dalam
pasukan tetapi masih memerlukan bimbingan untuk menyelesaikan konflik serta
menangani cabaran |
|
4.
Menyediakan proses kerja kolaboratif dan kemahiran sosial |
Walaupun
murid berada di tempat yang berbeza, tetapi ia tak menghalang pelajar
daripada berkolaboratif. Murid diberikan kebebasan untuk memilih ahli
kumpulan masing-masing |
Kolaboratif:
Kemahiran interpersonal & berkumpulan : Murid menunjukkan kemahiran
interpersonal yang baik dan berkongsi tanggungjawab bersama |
|
5.
Menggunakan suara murid untuk memacu reka bentuk dan penambahbaikan
pembelajaran |
Murid
diberikan kebebasan untuk memilih tajuk yang mereka berminat lakukan |
Kreativiti:
Mengambilkira & melaksanakan idea & penyelesaian baharu : Murid masih
terikat dengan pengetahuan sedia ada dan memerlukan bimbingan untuk lebih
inovatif |
|
6.
Menggunakan strategi untuk memotivasi dan keterlibatan murid bagi memacu
pembelajaran bermakna |
Semua
murid diwajibkan membuat PBL-KMR ini di samping menggunakan alatan yang
menyeronokkan dan dipersembahkan dalam bentuk gabungan. |
Kewarganegaraan:
Menyelesaikan masalah dunia sebenar yang kurang jelas & kompleks untuk
manfaat semua : Murid melaksanakan tugasan yang bersifat terbuka dengan baik
tetapi masih di tahap perkembangan. |
|
7.
Menggunakan strategi untuk melibatkan keluarga sebagai rakan pembelajaran
murid |
Ibubapa
dimaklumkan dengan PBL-KMR supaya dapat bantu memantau perlaksanaan dan
mendorong anak |
Kolaboratif:
Kemahiran sosial, emosi & silang budaya: Murid lebih bertoleransi serta menghargai
perspektif yang berbeza antara mereka |
Pedagogi Baharu Pembelajaran Bermakna |
PBL - KMR TOGETHER AS ONE |
6C |
|
Memanfaatkan Kemudahan Digital |
1.
Mendorong inovasi murid menggunakan kemudahan digital untuk pembelajaran
bermakna, mencipta pengetahuan dan mengaplikasikan secara inovatif |
Murid
didorong membuat tugasan dengan menggunakan kemudahan digital ayng ada untuk
pembelajaran bermakna |
Sahsiah:
Belajar Cara Belajar : Murid boleh kenal pasti apa dan mengapa mereka perlu
belajar |
2.
Mengguna resos dan alatan digital untuk meningkatkan keterlibatan dan
motivasi |
Murid
dikehendaki mempersembahkan hasil kajian tugasan masing-masing melalui
powerpoint, data dan video |
Kolaboratif:
Pemanfaatan digital : Murid memanfaatkan elemen digital untuk memudahkan
perkongsian tetapi tidak begitu mendalami proses kolaboratif |
|
3.
Menyediakan sokongan proses pembelajaran mengguna resos dan alatan digital |
Murid
boleh menggunakan pelbagai jenis apps untuk membuat video mengikut kreativiti
masing-masing |
Pemikiran
Kritis: Pemanfaatan digital : Murid menggunakan elemen digital untuk membina
pemikiran kritis |
|
4.
Membolehkan murid berkolaboratif dan merangkai di dalam dan luar negara |
Seni
bakat, lagu penyuntik semangat, lagu yang ditujukan kepada semua orang
khasnya berterima kasih kepada frontliner dan kesedaran bersama |
Kewarganegaraan:
Pemanfaatan digital : Penggunaan elemen digital hanya pada tahap sederhana
bagi memahami isu global |
|
5.
Menyediakan pembelajaran yang autentik dan kontektual. |
Topik
yang dipelajari adalah perkara yang sedang berlaku, dari mengkaji angka kes
aktif, angka sembuh, angka kematian covid dan seterusnya apa apa yang akan
berlaku kita tidak bekerjasama membendung wabak |
Kewarganegaraan:
Pemanfaatan digital : Penggunaan elemen digital hanya pada tahap sederhana
bagi memahami isu global |
|
6.
Mendorong murid mengakses kemudahan digital untuk menerima maklum balas yang
pada pada masa diperlukan. |
Murid
diberikan link Hasil PBL-KMR hasil gabungan semua kumupan. |
Sahsiah:
Pemanfaatan Digital : Murid menggunakan aspek digital tetapi tidak dapat
menjelaskan mengapa dan bagaimana ia membantu PdP |
|
Amalan Pedagogi |
1.
Mereka bentuk proses dan tugasan menggunakan model dan amalan berasaskan
eviden |
Murid
dikehendaki menghantar kerja dalam bentuk eviden |
Kreativiti:
Pemanfaatan digital : Murid menggunakan peluang digital untuk berkomunikasi
semasa proses PdP dan penyampaian mesej kepada audien |
2.
Mereka bentuk tugasan pembelajaran bermakna untuk menyokong kemahiran
berfikir dan menerokai aras yang komplek |
Murid
diberikan pilihan tugasan, kebebasan mendapatkan data, data akan diperiksa. |
Kreativiti:
Mengambilkira & melaksanakan idea & penyelesaian baharu : Murid mula
berfikir di luar kotak dan mengembangkan pelbagai kreativiti dengan
menggunakan pelbagai strategi pemikiran untuk mencipta penyelesaian |
|
3.Menggunakan
strategi untuk membangunkan kompetensi pembelajaran bermakna |
Sahsiah,
Kewarganegaraan, Kolaboratif, Komunikasi, Kreativiti, Pemikiran Kritis
diterapkan dalam PBL-KMR |
Kreativiti:
Mengambilkira & melaksanakan idea & penyelesaian baharu : Murid mula
berfikir di luar kotak dan mengembangkan pelbagai kreativiti dengan
menggunakan pelbagai strategi pemikiran untuk mencipta penyelesaian |
|
4.
Menggunakan pelbagai strategi pembelajaran dan pentaksiran untuk menyokong
proses pembelajaran kendiri |
Pentaksiran
PBD dan komunikasi yang kerap menggunakan whatsapp dijalankan untuk membentuk
strategi pembelajaran |
Kreativiti:
Menyoal menggunakan soalan inkuiri yang tepat : Murid berkemahiran mengenal
pasti masalah dan mereka bentuk inkuiri |
|
5.
Menyediakan pilihan untuk murid meningkatkan motivasi dan keterlibatan |
Murid
diberikan peluang memilih tajuk tugasan |
Pemikiran
Kritis: Membuat perkaitan L& mengenal pasti pola : Murid mengembangkan
kebolehan untuk mengakses, meneroka dari pelbagai sumber perspektif dan
pandangan |
|
6.
Keterlibatan murid secara kerap dalam kitaran kendiri dan maklum balas rakan
untuk mempromosi metakognitif |
Murid
saling berbincang dalam kumpulan untuk menghasilkan kerja yang jitu. |
Sahsiah:
Pengaturan diri, tanggungjawab dan integriti :Murid boleh membawa diri dan
amat bertanggungjawab terhadap pembelajaran kendiri |
B) Pergerakan bahan merentasi Membran Plasma
Mata Pelajaran : Biologi
Kelas : 4 Ibnu Sina
Tarikh : 21 Jun 2020
Tajuk : Pergerakan bahan merentasi Membran Plasma
Sub Tajuk : Pergerakan bahan merentasi Membran Plasma
Standard Pembelajaran : Menghuraikan dengan contoh aplikasi konsep
Pergerakan bahan merentasi membran plasma dalam
Kehidupan harian.
Tahap Penguasaan : 6
Pentaksiaran Bilik Darjah : Mereka cipta dengan menggunakan pengetahuan dan kemahiran sains berkaitan pergerakan bahan merentasi membran plasma dalam konteks penyelesaian masalah dan membuat keputusan atau melaksanakan aktiviti /tugasan dalam situasi baharu secara kreatif dan inovatif dengan mengambil kira nilai sosial, ekonomi dan budaya masyarakat.
Strategi Pengajaran dan
Pembelajaran : Pembelajaran Berasaskan Projek
(Project Based Learning)
Disediakan oleh : Aminah Batin, Guru Biologi
Pembelajaran Berasaskan Masalah / Projek
Pembelajaran berasaskan masalah/Projek (PBL) adalah pedagogi berpusatkan murid
Di mana murid belajar melalui pengalaman menyelesaikan masalah/isu yang
Terkandung dalam bahan pencetus yang disediakan oleh guru atau projek yang diberikan . Guru boleh menyediakan masalah /isu atau projek dari pelbagai
Sumber seperti akhbar, majalah ,jurnal , buku, buku teks, kartun,video, televisyen, filem dan lain-lain dengan sedikit pengubahsuaian untuk memenuhi kehendak PdP.
Masalah dunia sebenar atau projek relevan digunakan sebagai wadah untuk
Menggalakkan murid belajar tentang konsep dan prinsip yang dihasratkan oleh guru.
PBL dapat menggalakkan pembangunan kemahiran kritis , kebolehan menyelesaikan masalah dan kemahiran komunikasi.
PBL memberi peluang murid bekerja dalam satu pasukan, berkolaborasi mencari dan menilai bahan-bahan penyelidikan , menganalisis data, membuat wajaran dan keputusan serta memupuk sifat pelajar sepanjang hayat dalam kalangan murid.
Bagi memastikan PBL berkesan, maslah yang disediakan harus;
Mendorong murid untuk memahami konsep dengan jelas dan mendalam.
Mengkehendaki murid membuat keputusan yang wajar dan mempertahankannya.
Memenuhi standard kandungan/pembelajaran yang hendak di capai dan berkaitan dengan pengetahuan terdahulu/sedia ada.
Mempunyai tahap kerumitan yang bersesuaian bagi memastikan murid dapat bekerjasama untuk menyelesaikannya.
Terbuka dan menarik untuk memotivasikan dan meningkatkan minat murid untuk menyelesaikannya.
Arahan kepada Murid : Berdasarkan petikan akhbar , cadangkan idea untuk mengatasi masalah dan mengurangkan masalah pembaziran buah-buah di Lembah Kelang.
PBL : Murid perlu menyediakan satu laporan lengkap dan menghasilkan produk yang memenuhi kriteria seperti berikut:
Menghasilkan buku skrap atau slide powerpoint,
Menghasilkan pelbagai produk dalam kehidupan seharian menggunakan buah-buahan atau bahan mentah yang lain.
Tarikh Hantar Projek : 13 Julai 2020
Pekebun buah-buahan turut terjejas teruk dek Covid-19
NG XIANG YI II 27 MAC 2020
Para pekebun dan pemborong buah-buahan turut merasai keperitan di bawah perintah kawalan pergerakan (PKP) apabila terpaksa membuang beratus-ratus tan bahan itu disebabkan rantaian bekalan yang terganggu
Pengerusi Persatuan Pekebun Buah-buahan Selangor dan Kuala Lumpur, Jeffrey Choong, berkata lebih daripada 10,000 tan buah-buahan dibuang di Lembah Kelang semenjak PKP dikuatkuasakan.
Menurutnya, hasil pengeluaran pekebun pula hanya 50 peratus berbanding dengan waktu biasa walaupun bekalan makanan adalah sebahagian daripada perkhidmatan keperluan (essential service) mengikut Majlis Keselamatan Negara (MKN).
Katanya, hal itu berlaku kerana pekebun keliru ekoran peraturan dan syarat yang tidak jelas pada peringkat awal dulu.
Justeru, kata Choong, ramai pemandu lori tidak berani beroperasi dan banyak pasar yang tutup.
"Walaupun kerajaan sudah menjelaskan situasi dan memberi jaminan bahawa pekebun dan petani masih dibenarkan berfungsi, namun hasil pengeluaran telah turun secara mendadak," katanya.
“Banyak hasil tanaman pekebun tersekat secara tiba-tiba apabila PKP dilaksana. Maka kita terpaksa membuang hasil itu kerana ia memang tidak dapat disimpan lama,” tambahnya.
Nak buah tapi tiada di pasaran
Biasanya, jelas Choong, buah-buahan mampu bertahan selama seminggu atau lebih - sehingga tiga minggu - sekiranya dapat disimpan dalam peti ais.
Namun katanya disebabkan ruang penyimpanan yang terhad, tidak semuanya buah-buahan tersebut dapat disimpan dengan cara sedemikian.
Tambahnya, industri pertanian turut bergantung kepada pembekalan baja, racun, kilang pemprosesan, dan bengkel membaik pulih kenderaan.
Bagaimanapun, katanya sektor sampingan itu terpaksa berhenti beroperasi di bawah PKP, sekali gus memberi kesan negatif secara tidak langsung terhadap pembekalan buah-buahan.
“Ramai pengguna yang ingin membeli buah, tapi di pasaran tiada bekalan. Semuanya disebabkan arahan atasan tidak sampai ke bawah, dan cara pelaksaan yang bermasalah apabila sesuatu polisi dikenakan
.
“Saya sendiri juga rugi berpuluh ribu ringgit, tapi masih kena bekerja, kami tak mahu orang ramai tak dapat makan buah,” tambahnya.
Menurut Choong, tidak semua pekebun berani tampil untuk mengadu masalah mereka kepada persatuan kerana bimbang terhadap penguatkuasaan kerajaan.
“Ada antara mereka takut, tak berani bagitahu berapa rugi yang ditanggung. Oleh itu, maklumat yang kami ada pun tidak lengkap," katanya.
Dia juga percaya kerugian yang dialami - kerana terpaksa membuang buah-buahan - tidak terhad dalam kalangan pekebun di Selangor dan Kuala Lumpur saja sebaliknya turut melibatkan negeri lain.
Jumlah jualan masih terhad
Bagi memperbaiki masalah rantaian bekalan, Choong memberitahu, persatuannya menghantar surat kepada Kementerian Pertanian dan Industri Makanan serta Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama) untuk mencari jalan penyelesaian.
Bagaimanapun, katanya tiada maklum balas diterima setakat ini.
“Kami semua - termasuk petani dan pekebun - sedia untuk duduk berbincang dan mencari cara penyelesaian. Kalau tidak boleh jumpa pun (sebab ancaman Covid-19) kami boleh buat mesyuarat secara dalam talian.
"Isu ini sangat serius, macam mana kami nak bersabar?" keluhnya.
Buat masa ini, katanya, bagi mengatasi kekangan itu sesetengah pemborong ada membuat penjualan melalui media sosial namun ia masih terbatas kerana jumlah yang dapat dijual terhad.
Sementara itu, pengusaha yang bekerjasama dengan Choong, Erik Ong, berkata dia bersama kawan-kawannya sedang berusaha melancarkan laman sosial “e-petani” bagi membantu petani dan pekebun di Lembah Klang mempromosi hasil tanaman masing-masing secara dalam talian.
Peniaga dari Taman Tun Dr Ismail itu juga menjelaskan terdapat sekurang-kurangnya 20 pekebun dan petani akan membekalkan hasil tanaman mereka untuk laman sesawang itu dan tempahan akan dibuat melalui perkhidmatan Grab bagi mengelakkan kontak rapat antara manusia.
“Harganya pasti jauh lebih rendah dari pasaran kerana tujuan utama kami adalah untuk melariskan produk tanaman dan mengelakkan pembaziran.
“Sekiranya hasil jualan mencapai sasaran, kami akan membekalkan sayur dan buah-buahan percuma kepada petugas barisan hadapan seperti jururawat, doktor dan anggota polis,” katanya.
Terdahulu, Malaysiakini melaporkan kebanyakan petani dan pekebun meluahkan rasa kecewa kerana terpaksa membuang hasil tanaman mereka akibat peraturan PKP yang mengehadkan operasi pasar raya dan pergerakan orang ramai.
Malah, ada petani mendakwa mereka terpaksa membuang beberapa tan sayur dan bisnes pula merudum sehingga 30 peratus.
Sumber petikan artikel dari Malaysiakini
0 comments:
Post a Comment