PBL - KMR BIDANG KEMANUSIAAN
A) Bab 10 – Pemashyuran Kemerdekaan
TUGASAN PBL (Project Based Learning) Versi PKPB
SMKTANSAU, PENAMPANG
1. Subjek : Sejarah
2. Tingkatan : Empat
3. Tarikh bermula : 10.11.2020 – 15.11.2020
4. Tema : PEMBINAAN NEGARA
5. Topik : Bab 10 – Pemashyuran Kemerdekaan
6. Sumber : Buku teks ( MS: 238 - 241 )
7. Guru Pembimbing : Norehan Binti Mohd Din
A) KANDUNGAN KURIKULUM
Standard Kandungan | Standard Pembelajaran |
TEMA: PEMBINAAN NEGARA
TAJUK: 11 KEMERDEKAAN PERSEKUTUAN TANAH MELAYU
11.4 Pemasyhuran Kemerdekaan Tanah Melayu
|
11.4.3 Menghuraikan detik-detik pemasyhuran kemerdekaan Membuat kronologi detik-detik pemasyuran kemerdekaan
K 11.4.8 Menghuraikan kepentingan mengekalkan kedaulatan negara Menjelaskan kepentingan mengekalkan kedaulatan negara. |
8. Strategi PdP : Pembelajaran Berasaskan Projek ( Project Based Learning)
B) TUGASAN :
Tajuk Projek : Kronologi Detik-detik Pemasyhuran Kemerdekaan Negara
SOALAN KURIKULUM |
Soalan Asas | Apakah maksud merdeka? |
Soalan Unit | Nyatakan maksud kemerdekaan mengikut pandangan 2 orang tokoh yang anda pilih. |
Soalan Kandungan | 1. Pengenalan upacara sambutan pemasyhuran kemerdekaan negara
2. Kronologi masa bermula dan perlu dinyatakan peristiwa setiap masa iaitu bermula: -10.00 malam, 10.30 malam, 11.58 malam, 12.00 tengah malam, 12.10 tengah malam, 12.25 tengah malam, 12.55 tengah malam, 8.15 pagi, 11.00 pagi, 1.30tengah hari, 5.25 petang.
3. Penutup : Menjelaskan kepentingan mengekalkan kedaulatan negara (carian internet) |
Objektif projek :
Pada akhir penghasilan projek ini, pelajar dapat :
Menyatakan pengertian kemerdekaaan dari pandangan tokoh.
Membuat kronologi detik-detik pemasyuran kemerdekaan
Menjelaskan kepentingan mengekalkan kedaulatan negara.
Mempamerkan projek mengikut kerativiti, teknik dan gaya pemilihan sendiri
ARAHAN
Fasa 1 Memulakan projek | Murid membaca dan memahami tajuk yang akan dijadikan projek Murid membuat pilihan projek yang boleh dipilih dalam menghasilkan projek Murid boleh berbincang dengan ibu bapa untuk memilih projek yang sesuai Murid menyediakan kerangka kerja untuk menghasilkan projek Murid boleh mendapatkan maklumat menerusi buku teks . Maklumat tambahan boleh diperolehi menerusi bacaan buku rujukan atau internet sekiranya boleh mengakses internet. Dokumentasi bergambar/selfie/gambar setiap fasa.
|
Fasa 2 Membangunkan projek | Murid membuat garis masa ( urutan peristiwa ) secara kasar Murid berbincang dengan ibu bapa untuk memastikan garis masa adalah tepat Murid membuat lakaran bersesuaian dengan peristiwa Ibu bapa memainkan peranan penting untuk membimbing anak-anak menghasilkan projek Dokumentasi bergambar/selfie/gambar setiap fasa.
|
Fasa 3 Menamatkan projek | Lakaran projek dikemaskan dengan ton atau diwarnakan agar lebih menarik dan mempunyai audio pembentangan. Projek disusun mengikut urutan agar mudah difahami isi kandungan yang cuba disampaikan Projek disusun kemas ( ada muka hadapan, nombor muka surat, urutan/nombor pada helaian projek) Ibu bapa boleh member idea/komen untuk penambahbaikan kepada hasil kerja anak-anak Dokumentasi bergambar/selfie/gambar setiap fasa.
|
Dokumentasi projek | Projek yang dihasilkan oleh setiap individu perlu dihantar secara dalam talian mengikut ketetapan masa Projek yang terbaik akan dipilih dan dipaparkan dalam laporan sekolah (markah akan diberikan) Projek pelajar akan dipamerkan kepada rakan pelajar yang lain Dokumentasi bergambar/selfie/gambar setiap fasa.
|
DISEDIAKAN OLEH,
NAMA GURU : PN. NOREHAN BINTI MOHD DIN
SEKOLAH: SMK TANSAU, PENAMPANG
TARIKH: 10/11/2020
C) CONTOH PROJEK YANG BOLEH DIHASILKAN
FOLIO | BUKU SKRAP | BUKU MINI | KOMIK | POWER POINT |
VIVA VIDEO | POSTER | VIDEO | PETA iTHINK | KAJIAN KES |
BROSUR | BINAAN MODEL | PETA MINDA | APLIKASI DIGITAL | LAIN-LAIN |
D) PENILAIAN DAN PENTAKSIRAN
RUBRIK PENILAIAN TUGASAN PBL
KRITERIA | ASPEK YANG DINILAI | MARKAH |
REKABENTUK | Tajuk Tema Tarikh pelaksanaan Nama murid Tingkatan Guru mata pelajaran
|
10 M |
PROSES | Langkah Objektif kajian ( minimum 3) Kaedah kajian Pernyataan masalah Persoalan kecil / kajian Hasil kajian/ pelaporan kajian Kesimpulan Sumber rujukan
|
5 5 5 5 20 5 5 ______ 50 M
|
APLIKASI | Kemahiran yang melibatkan: Penyelesaian masalah Kemahiran berkomunikasi Kemahiran membuat keputusan
|
15 M |
PENGETAHUAN | Menepati konten dalam sukatan pelajaran
| 10 M |
PERSEMBAHAN | Reka bentuk evidens/produk Kreativiti Gaya bahasa/penyampaian Kekemasan
|
15 M |
JUMLAH MARKAH |
| 100 |
SKOR KESELURUHAN
Skor Keseluruhan | TP Keseluruhan | Tafsiran TP keseluruhan |
0-15 |
1 | Murid menyediakan rekabentuk ,mengumpul sumber, menjalankan proses kerja tidak lengkap. Mengaplikasi dan mempunyai pengetahuan yang terhad serta persembahan yang tidak menarik.
|
16-29 |
2 | Murid menyediakan rekabentuk ,mengumpul sumber, menjalankan proses kerja kurang lengkap. Mengaplikasi dan mempunyai pengetahuan yang terhad serta persembahan yang kurang. |
30-49 |
3
| Murid menyediakan rekabentuk ,mengumpul sumber, menjalankan proses kerja yang lengkap tetapi tidak tersusun. Mengaplikasi dan mempunyai pengetahuan yang betul serta persembahan yang baik. |
50-59 |
4
| Murid menyediakan rekabentuk ,mengumpul sumber, menjalankan proses kerja yang lengkap , tepat dan tersusun. Mengaplikasi dan mempunyai pengetahuan yang betul serta persembahan yang agak menarik. |
60-79 |
5
| Murid menyediakan rekabentuk ,mengumpul sumber, menjalankan proses kerja dan laporan yang lengkap , tepat, tersusun dan realistik. Mengaplikasi dan mempunyai pengetahuan yang betul serta persembahan yang sangat menarik.
|
80-100 |
6
| Murid menyediakan rekabentuk ,mengumpul sumber, menjalankan proses kerja dan laporan yang lengkap , tepat, tersusun dan realistik. Mengaplikasi dan mempunyai pengetahuan yang sangat tepat serta persembahan yang sangat menarik. menunjukkan keaslian dan boleh dicontohi dengan menjana idea berdasarkan ilmu sejarah dan nilai yang dipelajari. |
B) Bab 10 – Pemashyuran Kemerdekaan
Hasil PBL Pelajar
0 comments:
Post a Comment