PBL - KMR Bidang Pendidikan Khas

 PBL - KMR BIDANG PENDIDIKAN KHAS

A) Pembuatan Play-Doh Menggunakan Tepung


TUGASAN PEMBELAJARAN BERASASKAN PROJEK

PPKI SMK TANSAU


Tajuk Projek:

Pembuatan Play-Doh Menggunakan Tepung



Guru Pembimbing

Cikgu Willey Taluan


Kelas Gigih 

Kelas Bijak



Tempoh masa projek:


03. 07 .2020 – 17. 07 .2020


MATA PELAJARAN

STANDARD KANDUNGAN

STANDARD PEMBELAJARAN

STANDARD PRESTASI

Matematik

Sukatan unit gram dan mililiter

Murid boleh:

Mengenal unit gram dan mililiter

Murid boleh menganggar sukatan gram dan mililiter

Memahami penggunaan unit gram dan mililiter

Pada akhir pembelajaran murid dapat:

Membezakan unit gram dan mililiter

Mengetahui sukatan unit gram dan mililiter

Menganggar sukatan menggunakan sudu dan bekas






PENGENALAN

Pembelajaran Berasaskan Projek (PBL) merupakan satu kaedah pengajaran dan pembelajaran yang mana pelajar boleh menimba ilmu pengetahuan dan kemahiran melalui tugasan atau projek yang diberikan dalam satu tempoh yang telah ditetapkan. 

Sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP), murid Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) SMK Tansau telah diberikan tugasan berkaitan pembelajaran berasaskan projek. Murid PPKI diberikan tugasan mengikut kemampuan pelajar itu sendiri. Setiap murid akan dibimbing oleh guru  untuk memastikan projek yang dilaksanakan berjalan lancar. 

ARAHAN:

1. Berdasarkan tajuk yang telah diberikan, pelajar hendaklah menghasilkan projek Play-Doh menggunakan tepung dengan dibimbing oleh ibu bapa, abang atau kakak. 

2. Para pelajar juga hendaklah menyiapkan sebuah buku skrap sebagai laporan pelaksanaan projek ini. Buku skrap tersebut mestilah mempunyai 8 hingga 10 muka surat dan kandungan buku skrap adalah seperti berikut:

a. Muka depan (Tajuk, Nama Pelajar, Kelas, Tarikh pelaksanaan) 

b. Senarai isi kandungan

c. Senarai bahan-bahan/peralatan yang diperlukan 

d. Langkah-langkah/cara membuat play-doh

e. Gambar hasil play-doh yang sudah selesai.

f. Nilai murni/pengajaran (sekurang-kurangnya dua) 

g. Penghargaan


Buku skrap yang dihasilkan mestilah ditulis tangan dan bukan ditaip. Gunakan alat tulis (pensil, pen, kertas, pensil warna, gam dan sebagainya) yang ada di rumah dan tambah kreativiti dengan menggunakan apa sahaja yang sesuai (daun, bunga, keratan akhbar, riben dan sebagainya).

3. Markah penilaian (PBD) akan diambil kira dan buku skrap tersebut hendaklah dihantar kepada guru pembimbing masing-masing pada 30.11. 2020 dalam bentuk gambar/video melalui aplikasi WhatsApp atau Telegram sebagai bukti pelajar telah menyiapkan projek ini. 

4. Pelajar juga hendaklah menghantar buku skrap tersebut kepada guru pembimbing apabila sekolah dibuka semula. 

Project Based Learning

Matematik Kelas Gigih 

PPKI SMK Tansau Penampang

Pembuatan Play-Doh Menggunakan Tepung


Video Pembuatan

https://www.youtube.com/watch?v=NnhIaXK3DdY


Bahan-bahan

Tepung gandum

Minyak masak @minyak zaitun

Garam

Air

Pewarna makanan


Cara-cara

Masukkan satu sudu minyak masak dan gaulkan di dalam bekas

Masukkan 2 sudu tepung

Masukkan secubit garam

Masukkan 1 sudu air

Gaulkan campuran sehingga sebati dan titiskan 2 titis pewarna makanan

Ulang langkah di atas menggunakan pewarna yang berlainan


Laporan

Salin semula langkah penghasilan dan lekatkan gambar-gambar anda sedang menyiapkan Play-Doh

Sertakan juga gambar hasil akhir Play-Doh anda

Digalakkan jika boleh untuk menggunakan 5 warna berasingan untuk Play-Doh anda




Contoh hasil kerja murid yang telah menyiapkan PBL







B) Pembuatan Play-Doh Menggunakan Tepung












SENARAI NAMA MURID BEKEPERLUAN KHAS

YANG MELAKSANAKAN PROJECT BASED LEARNING

MATA PELAJARAN : PENDIDIKAN SAINS SOSIAL DAN ALAM SEKITAR

TAJUK :  1R (RECYCLE)

KELAS: GIGIH


BIL

NAMA MURID

1

AZMARUL DZULHEZLEY BIN AZROL DINO

2

DELTER BIN SYLVESTER

3

VINCE FERRER VENUS

4

ADAM HADIF SAFWAN BIN ABDUL HADI

















0 comments:

Post a Comment